Skip to content

Sillprat

2010/04/01

Tänkte och sa på lunchen att runt jul blir det fler träffar och ofta på grund av sillinläggningsrecepten. Men att kring påsk är det inte så. Men det är det visst, visade det sig när jag kollade statistiken.

OBS! Till alla er som tänker lägga in sill till påsk och läser detta: det är för sent nu!

Själv ska jag inte lägga in några sillisar. Jag ska inte laga nån påskmat alls just för vi ska bort och blir bjudna och jag gillar det. Men på söndag blir det fusk-porchetta om jag inte misslyckas helt och på långfredagen blir det laxpudding för min farfar sa att på långfredagen ska man äta laxpudding och ha det tråkigt. Jag tänker inte ha det tråkigt utan äta laxpudding och dricka meursault. För övrigt tror jag inte min farfar var en sån som hade tråkigt, men helt säker kan man ju inte vara.

tvåa från höger

Nåt mer? Ja, ikväll blir det kalvnjure, tillsammans med mercurey-slatten från igår.

Bäst påskplaner har Anna.

8 kommentarer leave one →
  1. 2010/04/01 21:37

    Och idag blev det pizza, den självklara påskmaten🙂 Mercurey till, tyckte inte det passade, vet inte vad som kan passa till det vinet, kommer inte att köpa det igen.

    • 2010/04/01 23:23

      det är bourgogne modell enklare, pinot noir, funkar till animaliskt fett, gås och sånt, men pizza, nä, det tror jag inte

  2. 2010/04/02 10:33

    Nej, tacka vet jag en Château Mont-Redon, det är ett shysst pizzavin. Det är Janne som envisas med att köpa fransoser, men Mercureyen var lite för snipig till och med för honom, mycket för snipig för mig. Jag kontrashoppar italienare och nya världen för att upprätthålla balansen.

  3. 2010/04/06 09:35

    Blev det fänkål i porchettan eller? Ska vi börja kalla dig FänkålsPatrik nu?

  4. örjan permalink
    2010/04/07 21:19

    Din laxpudding får mig att tänka på Tore Wretman, och griljerad salt laxrygg med korintsås.
    Enl bl a Kökspojken sid 12 var det traditionell mat i barndomens hem (hos släktingar)till påsken.

Kommentera

