Skip to content

Köttsmak

2010/03/28
tags:
by

Såhär började jag skriva: ”Det här känns som riktigt löjligt för Coppa publicerade typ samma recept för bara väldigt nyligen sen, men jag kan inte låta bli att laga och varför inte skriva samtidigt då. Dessutom vill jag ju använda min nya köttbuljong. Tänk så mycket ingredienser för att tillaga geggig sås.”

Nu blev det inte så bra, mest på grund av för mycket kryddor och att jag körde köttet genom kvarnen. Så om ni ska göra sugo, skippa muskot och kryddnejlikor, och skippa köttkvarnen, eller kör bara en liten liten del av köttet genom den. Konsistensen blev till en början hundmat och just nu tänker jag låta er slippa se. Det tråkiga är att jag under arbetets gång verkligen fick till en dryg deciliter av koncentrerad köttsmak i form av maillardgojs. Jag hade hellre nyttjat det till något annat. Men nu vet jag det, får bli nästa gång.

Avsilad blev såsen god och jag tror mig kunna ha användning av den i mindre doser och utvalda sammanhang.

Nu åt jag den med pasta och parmesan. Helt okej, men inte fantastiskt.

Jag går vidare efter pinsamma misslyckanden och missförstånd. Nu vet jag skillnaden mellan köttkvarn och food mill. Mindre slöseri i framtiden.

2 kommentarer leave one →
  1. Daniel permalink
    2010/03/28 18:53

    Vad synd att den inte blev så bra. Jag brukar köra min genom vad jag tror heter matkvarn, http://en.wikipedia.org/wiki/Food_mill.

    • 2010/03/28 19:03

      äh, så farligt var det inte, jag kommer att ha nytta av det

      jo, jag tänkte att det kanske var en sån kvarn, och en sådan har jag inte, å andra sidan, principen är ju den samma för en sådan som en köttkvarn, att pressa grejerna genom en sil kändes inte som ett alternativ

      hur som helst, bertolis 20 drag muskot på rivjärnet och ½ tsk kryddnejlika var för mycket för mig, det blev för mycket kalops, men som smakförstärkare, visst

Kommentera

