Skip to content

Köttbulj forts.

2010/03/26

FÖREDIT: Vet inte om det här ger något, men det låg i utkastkorgen. Varsågoda.

Ibland kommer saker emellan, men ändå om man utgår ifrån vad som hände igår:
Låt sjuda i 5 timmar ungefär. Plocka upp ett köttbit och smaka. Konstatera att den inte smakar något alls egentligen. Överföringen av smak från kött till vatten är klar. Sila av buljongen. Enklast att använda hålslev och plocka upp bitarna med den. Lägga dem några i taget i en sil och pressa ur eventuell vätska. Slänga kött och ben och fett i fast/sladdrig form. Ner med alla liter buljong i rengjord kastrull. Koka ner eller, ännu hellre, reducera. Och nu när jag kommer ihåg, köket luktar underbart under hela processen, det tycker jag och det tycker Gustavs kusin. Buljongen är lite svag, men bort med vattnet och allt kommer att bli perfekt. Man kan klara buljong ytterligare, till en början genom att sila genom silduk, därefter genom att frysa och sila genom silduk (tack Patrik) eller med äggvita och grejer. Jag tror jag avstår just nu, jag behöver inte buljong som är helt klar. Jag behöver buljong som smakar gott.

No comments yet

Kommentera

