Skip to content

Skrubbskädda med balsamvinäger

2010/03/19

Via min idol Coppa rules fick jag kännedom om Cooking by Hand av Paul Bertolli. En fantastisk bok, det vet jag redan trots att jag precis fick den. En bok om italiensk mat på ett bra sätt. Jag kommer garanterat återkomma till sugo och sformatino och straccotto.

Skrubbskädda (Platichthys flesus) i frigolitlådan igår, hittade ett recept i boken tänkt för sjötunga. Jag äter inte sjötunga. Således, skrubbskädda med balsamvinäger och det går ut på att man typ steker filéer av plattfisken ett par minuter per sida. Plockar ur pannan. Deglacerar med fiskbuljong, eller (i mitt fall) räkbuljong, duttar i balsamvinäger och reducerar. Å så över fisken. Fjäderfäfettstekta potatispluttar ungefär enligt Blumenthal som tillbehör.

Satt för resten och läste i Hughs bok om fisk, lite om plattfiskar och inser att jag tycker väldigt mycket om plattfisk och speciellt, precis som många andra, rödspätta, eller rödspotta som min morfar sa. Jag har aldrig hört om skrubbskädda förut,möjligen flundra. Skrubba däremot, och skädda.

fish'n'chips

Skädda med balsamvinägersås blir gott. Och det finns gott om den.

Två andra saker.

En glad: en annan idol Grovgustav rappar om mig.

En ledsen: Beatrice Ask har fått hjärnblödning. EDIT: Eftersom jag inte orkar kolla rimligheten i blajjiga konspirationsvideor, tar jag bort dem från kommentarerna. Tog bort länkarna till Beatrice Ask-artiklarna så slipper jag kanske sånt tjafs.

One Comment leave one →
  1. 2010/03/21 22:16

    Spännande! Måste provas. Vi åt flundrefiléerna från Årstiderna panerade med rostat hasselnötshack och stekta mycket snabbt i smör med salt och peppar. Till det en väldigt god fänkålssallad med bl a apelsin.
    Gott, gott
    tyckte fröken Dill

Kommentera

