Skip to content

Lite svårsåld pumpasoppa

2010/03/14

Enligt Karin Fransson ”gillar alla pumpasoppan” och med ”pumpasoppan” tror jag hon menar den pumpasoppa som förekommer i hennes kokbok ”Karin Franssons sju årstider”. Den har jag lagat och av tre personer så gillade inte alla ”pumpassoppan”. Snarare förhöll det sig så att en av tre gillade ”pumpasoppan” och det var jag. De andra två tyckte den var lite speciell. Det tyckte i och för sig jag också, rätt aromatisk och aningen söt. Men jag gillar aromatisk och söt ibland (dock inte i halvtorrt vitt vin från Tyskland eller Österrike).

Receptet går något ungefärligt (receptet finns ju som sagt i Karin Franssons bok) såhär, men observera att jag utslöt en skvätt grädde som skulle hystas i soppa strax före servering samt att jag istället för koncentrerad äppeljos använde ekologisk utspädd, kompenserade med att dra ner på buljongvätska.

Ingredienserna är:

  • en pumpa och jag har ingen aning om vilken sort jag fick från min till-dörren-leverantör (pumpa är ytterligare en sån där grej det känns som det inte är säsong för här, men det kanske det är någon annanstans?), men den var grönbrunspräcklig på utsidan och orange inuti, väldigt tufft skal
  • en gul lök
  • ett citrongräs
  • ett äpple, grönt
  • en bit kanel
  • en vaniljstång
  • två deciliter fantastiskt god ekologisk äppeljos köpt på Lulles
  • fem deciliter kycklingbuljong och eftersom jag inte någon hemma köpte jag även sådan på Lulles
  • två deciliter äppelcider, den torra normandiska som systembolaget (heter den Boulard) säljer, byt inte ut mot typ Herrljunga, rätten är söt som den är
  • (en och en halv deciliter grädde)
  • salt
  • peppar
  • muskotblomma
  • riven färsk ingefära

Hacka lök, äpple och pumpa grovt. Fräs och häll i resten av ingredienserna. Karin Fransson tycker man ska dela citrongräset, men gör inte det, du får ett helvete att pilla bort alla bitar framåt slutet. Banka bara till det ordentligt och i med det. Koka/sjud tills allt blir mjukt. Plocka bort citrongräs, kanel och vaniljstång. Mixa slätt.

Servera toppat med lättvispad grädde blandad med crème fraiche och äppeljos/calvados. Och som sagt, kryddorna och sötman ger en rätt speciell smak.

Och så en liten spellista.

4 kommentarer leave one →
  1. 2010/03/14 10:55

    Pumpasoppan låter god, men absolut inte vanilj i om jag ska äta den. Inget fel på vanilj, bara den håller sig till söta saker.
    tycker fröken Dill

    • 2010/03/14 11:09

      som sagt, lite speciell, och jag garanterar, alla gillar den inte

  2. Anonym permalink
    2010/03/14 20:09

    Vi brukar ganska ofta göra pumpa soppa som brukar bli god, men vi gör den alltid pa Hokkaido pumpan (liten orange). I den brukar vi ha bla ingefära, en gnutta curry, cayenne, färska tomater, lök, en morot och lite vin. Men pricken över soppan är ända att ringla pumpaolja över precis innan serveringen. Det blir sa himla gott! Karin Fransson brukar oxa ha bra recept, far prova det nagon gang!

Trackbacks

  1. Snabbrecension, visst « Griskindspatrik

Kommentera

