Skip to content

Att putsa en griskind – är det nödvändigt?

2010/03/10
by

Först bara: under OS visades reklam för nåt program om kungliga bröllop. Jag irriterades över hur trailern kompades av vad som lät som ”I choose you” med Willie Hutch. Den är bättre än så och jag ser den hellre i sammanhang som i videon ovan än nåt obehagligt prinsessbröllop.

Det var det!

Nu till Kinden. Jag köpte ett grishuvud i julas, kommer ni ihåg? Inte, det såg ut såhär:

Jag gjorde sylta nästan hela huvudet. Utom kinderna som jag karvade bort.

Tog fram en av dem häromdagen. Ur frysen. Har pratat lite körtlar med K sen dess, jag gillar inte ordet ”körtlar” och det kanske innebär att körtlar inte ska ätas. Det stämmer ju inte, man äter både bräss och bukspottskörtel, men jag vet ju inte vad för körtlar som sitter i kinden.

Nåja, jag plockade fram en av kinderna häromdagen. Ur frysen. Lade den i kylen. Den hade tinat idag när jag kom hem. Tittade på den. Tyckte den såg lite skum ut. Vad är det här? En muskel? Njae! Så jag putsade kinden rätt ordentligt. Då blev den såhär fin:

griskind, köttsidan

griskind, skinnsidan

Sen lade jag den i en påse tillsammans med salt och fänkål och fänkålsfrön:

griskind i plastpåse

Den får ligga så över natten.

På fredag är jag ledig då ska jag träna och konfitera griskinden.

7 kommentarer leave one →
  1. 2010/03/10 21:48

    Om jag säger så här. När Jürgen eller hans assistent Sven stöter på körtlar i muskulaturen så skär de bort dem och lägger dem i den lilla högen med saker som inte får vara med i någon av korvarna eller pastejerna.

    Och jag är glad att du inte ska torka kinden, nu när du har låtit den umgås med den potentiellt jordbakteriebetyngda fänkålen.

    • 2010/03/10 23:08

      du förstår varför jag inte litar på mig själv och troligen aldrig kommer våga torka något. tänker jag efter var det ju en jävligt märklig ide att slänga in fänkål i det hela.

  2. örjan permalink
    2010/03/11 14:31

    Nu skall jag följa Dig.
    Har just tagit upp ett 3 kg (plus) grishuvud från frysen.
    (Avkapat från inköpt smågris som sedemera röktes och grillades).
    Tänker mig
    Separata konfiterade kinder och fransk sylta på resten, i enlighet med Dina tidigare recept.

  3. 2010/03/11 14:33

    Varför gör ingen Coppa di testa på italienskt vis?

  4. örjan permalink
    2010/03/12 19:40

    Fa an vad lite kött det blev kvar på mitt minigrishuvud.
    Men OK i morgon skall jag försöka konfitera resterna,
    Har ju spart fett från novembergåsen.

    • 2010/03/12 23:55

      jag tyckte huvet hade mer än man trodde, men då använde ju jag ett vanligt grishuvud

Kommentera

