Skip to content

Picadillo på nåt sätt

2010/03/09

(Nu med video)

Jag köpte en kokbok, eller en matbok med recept och text och bilder och inspiration författad av Hugh FW. Den handlade om kött och där bak stod något om picadillo, nån slags mexikansk köttfärssås som tillsammans med molen skulle ligga till grund för det vi brukar kalla chili con carne. Jag tänker inte undersöka sanningen här och jag tänker inte heller garantera autenticiteten i Hughs recept. Gogglande gav att picadillo lagas och äts i en massa länder varav Mexiko är ett och Filipinerna ett annat. Gemensamt har de att de innehåller chili, någon typ av malt kött och något sött. Det blir alltså sött, starkt och köttigt. Låter bra tycker jag som har för vana att sockerchocka vännerna. Om jag minns det rätt följde jag Hughs recept på ett hysat ungefärligt troget sätt, blandade i alla fall ner skållad mandel och russin (men inte många glöggkryddor).

Do like this:


Och sen häller man på buljong och låter koka ett bra tag och jag säger inte att det blev perfekt men det blev gott nog på en tortilla (kan ni se här) och jag ska testa igen. Nån gång.

No comments yet

Kommentera

