Skip to content

Tråkiga tomater – ett försök till räddning

2010/02/27
tags:
by

Jag köper grönsaker från ett sånt där lovprisat hemleveransföretag. Förr deras låda med ”närproducerat”. Innebar fina grejer, men mest kål och rotfrukter. Tjatigt i längden. Nu deras ”vanliga” grönsakslåda. Fortfarande mycket rot och kål, men lagom. Däremot. Konstiga saker som kronärtskocka. Inte konstigt som i ”jag vet inte hur man tillagar kronärtskocka” utan mer som i ”kronärtskocka har jag bara ätit på sommarhalvåret”, men det kan ju vara mig det är fel på. Och tomaterna. De är så bleka och sura och inte vidare bra alls. Inte för att det går att finna fina tomater här (annat än burkade och vissa körsbärvarianter), men de här är faktiskt ovanligt tråkiga. Jag tänkte hjälpa dem med ett ugnsbak som jag brukar använda för just körsbärstomater.

Skivade. Sockrade. Oljade. Vitlöksklyftor. Ugn 125.

före ugn

efter ugn

Kanske kan man ha smörjan på kvällens pizza. Får se om de blev godare.

2 kommentarer leave one →
  1. 2010/02/28 09:20

    Appropå det där med kronärtskockorna. I Sverige finns det väl överhuvudtaget inga grönskaer under vintern men här nere i Valencia-regionen räknas kronärtskockan som en vintergrönsak, det gör för övrigt favas och gröna ärtor också.

    Tomater finns inte att skåda någonstans, förutom på burk.

Kommentera

