Skip to content

Laxtartar

2010/02/13

Jag tipsades för ett bra tag sedan av Lisa om färsk norsk odlad lax som skulle vara specialbra. Harletatlite på Sabis och Hornstull, men inte kommit över någon. Men igår när jag skulle på min vanliga (nåja) fredagsjakt behövde jag inte jaga, laxförsäljarna jagade mig. Passade bra för en gångs skull, jag skulle ju faktiskt köpa den där fina laxen. Och mecka en tartar på den. Inspirerad av Hugh FW’s fiskbok. Såhär:

Behöver:
600 gram färsk lax
Saft från 1 citron (var försiktig dock)
Worchestershiresås
Tabasco
Salt
Peppar
1 msk hackad kapris
1 msk hackade sardeller
1 msk hackad lök
1 msk hackad cornichon
1 msk hackad persilja
Gör:
Skär laxen i små bitar, men massakrera dem inte till slamsor. Pressa citron över. Salt, peppar. Vänd ner resten av ingredienserna. Låt stå 10 minuter. Rör om. Låt stå 10 minuter. Sila eventuellt av överflödig citronsaft. Servera. Räcker till uppåt 6 pers som förrätt skulle jag tro. Vi åt drygt hälften som huvudrätt till två, men då kompletterade vi med pommes. Jävligt gott. Tartaren håller sig i kylen till dagen efter om det blir över. Då är den också skitgod.


Laxen är finemang. Citronen i receptet gör att den blir lite ytbehandlad, men jag lär äta laxen helrå i någon sammanhang snart. Sashimi!
Namnet? Nä, nä, ingen reklam är inte. Sök på annat håll.

4 kommentarer leave one →
  1. 2010/02/13 18:29

    Laxtartar. NU vaknar Dillen. MUMS!!!!
    Och jag vet vilken lax du menar. De kör stenhård marknadsföring i Stockholm nu och så vitt jag vet är det en bra produkt. Väldigt god i alla fall!
    Jag har en köttfråga till dig. Var köper man lammlägg? Och det ska vara bra lammlägg! Kräsna gäster…
    Hälsar Dillen

    • 2010/02/14 00:35

      Jag har köpt dilammstek på Sandströms i söderhallen, det var fantastiskt, det lämpade sig inte hundra för riktigt lågkok, men ska man köra lite kortare skulle jag satsa på det. Dyrt dock! Annars har jag köpt lammlägg på Willy Ohlsson i Ö-hallen, som var suveränt och precis som lammsteken jag fick från Solberga. Det sägs att lammläggen på Vi Hornstull är toppen.

  2. 2010/02/23 12:29

    Tack för tips!
    Nej Vi hornstull hade inga läggar. Man måste kanske beställa? Det fick bli bog med ben istället. (Är lite osäker på skillnande smak- och konsistensmässigt, de sitter väl intill varandra på djuret?)

    Såg däremot att Annika köpt urfina lanläggar på Sandströms i Älvsjö.

    Avundsjuk Dill

  3. 2010/02/23 13:21

    ja, men nu vet jag, jag har köpt lammläggar på willy ohlson i ö-hallen

Kommentera

