Skip to content

Blodpudding

2010/02/11

Det här kan vara en upprepning. Det var definitivt en upprepning för Gustav som tydligen fick blodpudding i skolan idag. Han gillade nog den mer än den här, som ju var fyrkantig. Fyrkantig blodpudding är fel enligt Gustav, eller så är det så att den fyrkantiga blodpuddingen (som jag köpte på Bondens matbod) smakar annorlunda än vanlig halvmåneformad blodpudding. Dessutom är den ju full med synligt späck.
Till blodpuddingen serverade jag bokrökt sidfläsk från samma matbod, lingonsylt som min mamma kokat på lingon hon plockat och äppelmos vänner kokat på äpplen från sin tomt (tror jag).

fläsk, lingon, äpple, blod, njurtalg

blod, fläsk, äpple, lingon

EDIT: På begäran från K, ett omdöme: Just för tillfället är mina smaklökar aningen avtrubbade och det kan vara skälet till att jag inte tyckte blodpuddingen smakade så mycket. Fläsket var salt (inte för salt) och gott, av någon anledning kände jag det, men blodpuddingen var kanske lite åt det menlösa hållet, fastnade inte. Hoppsan, det ligger en kall bit i stekpannan, jag testar igen: mild, inte kryddstark, åt det söta hållet, men inte för mycket. Pudding jag köpt hos Bondens andra gånger har ibland lutat åt det mer pikanta hållet, det passar mig lite bättre, men den här är helt okej om man gillar sin pudding mild. Bra konsistens tycker jag.

2 kommentarer leave one →
  1. 2010/02/11 21:50

    Jag skulle vilja veta vad du tyckte om puddingen? Så jag vet om jag ska prova den.

    • 2010/02/11 22:06

      jag har uppdaterat inlägget, med anledning av din fråga, som sagt, inte helt tillförlitliga smaklökar i dessa förkylningstider

Kommentera

