Hoppa till innehåll

Just det, den friterade kycklingen

2010/01/03

Nä, det här är som sagt inte mitt recept utan Thomas Kellers. Jag vart tvungen till några korrigeringar, exempelvis hade jag inte tillgång till kärnmjölk. Jag valde vanlig röd mjölk, men kunde väl använt fil, yoghurt eller duttat i lite citron i mjölken. Nu gjorde jag inte det. Det är bara att leva med. Precsi som att jag rimmade kycklingen innan jag styckade den. Liten kyckling, kan inte spelat sådär jättestor roll.

Först köpte jag i alla fall en kyckling, en knäredskyckling, hos Lulles. Den vägde väl drygt 1 kanske 1,2 kg. Sen rimmade jag den. Rimlagen såhär: 1 halverad citron, 5 lagerblad, 1 knippe platt persilja, 1 msk timjan, knapp ½ dl honung, 5 vitlöksklyftor, 2 msk svartpepparkorn.knappt 1 dl salt, 8 dl vatten. Koka upp, koka nån minut. Svalna.

Styckade kycklingen i 10 bitar: 2 lår, 2 klubbor, 4 bröstbitar, 2 vingar. Lät ligga på papper och torka samt komma upp i rumstemperatur.

Gjorde alldeles för mycket (en tredjedel hade räckt) panering: 1,5 l mjöl, ½ dl lökpulver, ½ dl vitlökspulver, 3 tsk paprikapulver, 4 tsk kajennpeppar, 4 tsk salt, 1 tsk mald svartpeppar. Blandade allt och lade (helt i onödan) två bunkar.

Hällde ½ liter mjölk i en tredje bunke, saltade, pepprade.

Ställde bunke med torrt, bunke med blött, bunke med torrt i rad.

Hettade upp jordnötsolja till 170 grader.

Doppade låren i torrt/blött/torrt och friterade dem i 14 minuter. Lät rinna av på galler med bakplåtspapper under. Skinnsidan upp. Samma ska klubborna. Höjde temperaturen till 185 grader. Friterade brösten i drygt 7 minuter, två åt gången blir bäst om man inte har väldigt mycket olja och stor gryta. Samma med vingarna.

Åt med lite av varje. Jävligt gott, saftigt och kryddigt.

4 kommentarer leave one →
  1. 2010/01/03 15:37

    Jag gillar ”radar upp bitarna snyggt och prydligt” bäst.

  2. Fredric L permalänk
    2010/01/03 22:37

    Kärnmjölk hittar du i Stockholm bla i den lilla polska speceriaffären en halvtrappa ner på Torsgatan 49. Har man en polsk affär i grannskapapet kan man kolla där.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 802 andra följare

