Skip to content

Bacon och fläsk och Julia Child

2009/11/14
by

Jag tänker här vara osedvanligt Julia Child-geekig och citera sidan 30 i pocketversionen av ”Det goda franska köket”:
”BACON lard poitrone fumé Den ”bacon” som används i franska recept är färsk, osaltad och icke rökt (lard poitrine frais). Om man inte får tag i färskt sidfläsk, föreskriver vi vanligt bacon, eftersom det vanligtvis smakar friskare än salt fläsk. Bacon blancheras alltid i sjudande vatten för att avlägsna den rökta smaken. Görs inte det, smakar rätten rökt.”

Jag använder normalt färskt sidfläsk i min Boeuf, eller möjligen rimmat eftersom jag inte alls tycker det smakar ofriskt. Jag tror rimmat är annat än ”salt”.

2 kommentarer leave one →
  1. kinga permalink
    2009/11/14 04:00

    Vafalls!? Icke rökt? Men då har ju all boeuf bourguignon jag någonsin ätit smakat fel… gu va jobbigt.

Trackbacks

  1. Julia Childs Boeuf Bourgignon « Öhmans Mat & Vin

Kommentera

