Skip to content

Ett sätt att steka fläskkotletter

2009/10/23
tags:
by

Det här åt vi strax innan Sverige fick stryk av Danmark senast. Det blev inte hundra bra eftersom kotletterna inte var tjocka nog. Återkommer annan gång med optimala kotletter.

Kotletterna från Solberga är lite väl tunna. Jag vill helst att de ska vara runt 9/8 tum tjocka och Solbergagrisens ligger på runt 5/8 om jag får jag ögonmåtta. Men jag klagar inte, för hellre goda för tunna kotletter än äckliga med rätt tjocklek. Det ställer emellertid lite krav på aktsamhet när kotletterna är för tunna. Man måste vakta ugnsstekningen lite noggrannare så de inte blir torra. Idén är att man marinerar, steker i rejält med smör i panna och sen låter gå färdigt på hyfsat låg värme i ugnen. För den som undrar och har mer förtroende för Julia Child än för mig kan hitta ett liknande recept i hennes goda franska kök.

Du behöver:
1 kg kotletter
2 tsk salt
1 msk torkad rosmarin
2 vitlöksklyftor
Lite krossad svartpeppar
2 citroners jos (lita inte på bilden)
Lika mycket olivolja som citronjos
Stekfett i forma av ister eller olivolja.
25-50 gram smör
Mer vitlök

Du gör:
Torka kotletterna. Salta kotletterna. Gnugga kotlettera med rosmarin. Pressa citron och blanda med olivolja och krossad vitlök. Kotletterna i marinaden. Låt stå så länge du har tid till, men kanske inte mer än ett dygn.

När du marinerat färdigt och känner att inom 1 timme vill jag äta så steker du kotletterna några i taget på höghög värme i gryta. När det är gjort byter du ut fettet mot smöret och lägger kotletterna omlott i en grytan, hivar in den i ugnen (125 grader när bitarna är tunna och kanske uppå 175 när de är lite tjockare). Låt stå där tills köttet är klart. Det är faktiskt en smaksak när man tycker en fläskkotlett är klar så jag låter dig avgöra det själv, men det tar mellan 20 och 35 minuter skulle jag säga. Stick lite med en kniv och se vad saften som kommer ur har för färg. Det vanliga rådet är att vänta tills den inte är rosa längre. Ett alternativ om dina kotletter är lite tjockare är att sticka in en stektermometer och följa den i stället. Då skulle jag stoppa vid strax under 60 grader. Det blir inte så mycket efterstekning i en fläskkotlett.

När nu kotletterna är klara plockar man upp dem, lägger dem på ett fat och håller dem varma (i ugnen kanske). Vätska i grytan, upp med värmen, skrapa, i med marinad och kanske lite vermouth. Koka ihop tills lagom trög (också en smaksak).

I eftermiddags var jag för övrigt med Gustav och en kompis till honom och såg Ponyo. Gör det du också!

3 kommentarer leave one →
  1. Örjan permalink
    2009/10/24 12:43

    Klassiker till citronpresss du äger.
    Fanns i mitt föräldrahem på 50-talet

Trackbacks

  1. Succékotletter « Griskindspatrik

Kommentera

