Skip to content

Svårt minne

2008/11/26
by

När K skriver här och här är det svårt att inte minnas den där dagen för 8 år sedan när rutinkollen resulterade i kommentaren ”het is interdaad dood” av doktor Waagemaaker aka vesslan. När mer än 4 år (4 år var lång tid för oss då) av väntan bara föll ner i ett mörkt hål. Hur jag liksom inte fattade, men visste exakt. Vi trodde ju att när man väl passerat dom där första månaderna så kunde man slappna av och bara ha en lugn graviditet. Dessutom var det ju bara vi, alla andra så långt borta. Jag minns hur vi några veckor tidigare bodde på en gård i norra Frankrike och hur Veronica på morgonen kände nåt hugg, men vi inte reflekterade över det. Hur man imploderade i tomhet och smärta och bara grät. Vad gjorde jag sen, jobbade? Jag minns inte! Och sen åka upp till Leyenburg Ziekenhuis och ha en igångsatt förlossning tillsammans med andra ”vanliga” förlossningar, eller inte tillsammans med, men på samma avdelning. Magdalena Forsberg på holländsk tv. Vad hände sedan? Planerade vi bara vår vandringsresa till Marockos stenöken? Jag vet inte om jag vill skriva detta, det bara kommer, alla vet ju redan, vad ska det vara bra för? Aldrig mer en lugna graviditet, inför Gustavs födelse gick vi bara runt och nojade precis hela tiden, som i Lyon, där vi mellan bouchonbesöken letade reda på en bokhandel för att läsa på hur det skulle kännas i den och den veckan. Men den gången gick det ju bra! Och i förra veckan var vi tillbaka i Haag, alla tre.

Den här är till Veronica:

2 kommentarer leave one →
  1. 2008/11/26 23:56

    Tack för att du skrev ner det där.

  2. Anonymous permalink
    2008/11/27 23:30

    Kram! För er och det jag önskar jag varit tydligare med då, för K som jag inte känner, för alla fina bebisar som inte fick bli barn, för de fantastiska barn som också blev. /L

Kommentera

