Skip to content

Satans gott och inte död än

2007/10/13
by

Men det svårt att ta kort.

Tillägg: det är kombinationen saltat späck och valnötter som är grejen, det bara funkar såå bra, hade förmodligen funkat ännu mycket bättre om jag haft medel för att skiva späcket riktigt tunt.

Och jag är numer övertygad om att jag i alla fall inte riskerar nån förgiftning, möjligen fettchock.

13 kommentarer leave one →
  1. Andreas permalink
    2007/10/14 11:41

    Hur var det? Var det lardobra? Eller fergusbra, eller? Ledsen om jag var stressad i Hallen. LIlla e hade fått för mycket socker…

  2. Patrik permalink
    2007/10/14 12:34

    Rätt tuggigt, men i kombination med nötterna smakade det grymt.

  3. Patrik permalink
    2007/10/14 12:35

    …och det är helt okej, jag stressades ju också av en liten kille som aldrig gillar att inte vara center of attention.

  4. Jessika permalink
    2007/10/14 17:34

    Lardo är ju fruktansvärt gott så det skulle jag gärna prova, det här alltså🙂

  5. Patrik permalink
    2007/10/14 17:40

    tänker man efter kanske det egentligen bara är en enkel hemmagjord lardo, utan nåt kött alls, för det är väl en strimma kött längst ner på lardon?

  6. Jessika permalink
    2007/10/14 19:25

    Precis.
    Lardo är som fettet på julskinkan minus skinka. Tror vildsvin kan vara inblandat också. Man slår in den i kryddor och sedan torkar man den. Det är kryddorna och sättet och platserna man torkar den på som ger den sin särsmak från olika ställen. Sedan äter man i tunna skivor som antipasto.
    Minns inte kött på någon lardo jag har ätit.

  7. Patrik permalink
    2007/10/14 19:33

    Kanske bara var några olyckliga rester på den lardo colonnata jag köpte…

  8. 2007/10/19 14:42

    Lardo betyder bara fett, eller späck på italienska, så vitt jag vet. Jmfr. engelskans lard. Kan vara torkad med kryddor eller utan eller färsk, och så vidare.

  9. Patrik permalink
    2007/10/19 15:17

    som sagt, är medveten om vad lardo är, men faktum kvarstår: har ätit sådan med ett uns av kött i ena änden

  10. Isobel permalink
    2007/10/20 16:39

    Har du fått receptet från fergus? (Det där, ta en fettkappa, lägg den i kylen i en månad osv)?

  11. Isobel permalink
    2007/10/20 16:40

    Ehm, förlåt, läste nu längre ner. Jag har grunnat på att göra det där….

  12. Patrik permalink
    2007/10/20 23:31

    Isobel, jag tycker du ska testa, det sköter sej själv, blir jävligt gott och kompenserar kanske för ett uteblivet SM-guld.

    Unna mej det.

  13. Jessika permalink
    2007/10/21 09:59

    Späck som i späck som man inte har gjort ett dugg med, det är inte vad man menar när man pratar lardo i gemen. okryddad lardo, lardo som man inte har gjort något med som man ska äta till antipasti, det kan man lika gärna hoppa över.
    Lardo i kökstermer, italienska, är späck men lardo bland matnördar och andra menas den ”tillagade” varianten. Om man ska ha annat späck, till en korv eller något, så måste det framgå av sammanhanget att man inte menar den här sortens lardo.
    Lisa har sagt att det finns på NK’s saluhall.

Kommentera

