Skip to content

Halvglass

2007/05/27

Jag fick alltså till en så kallad espagnole sent igår kväll. Efter att ha låtit buljong och redning koka i minst fyra timmar öste jag i en hackad och stekt blandning av fläsk, lök, selleri och morötter. Jag tillsatte även fyra msk tomatpuré och efter att det hela kokat en stund smakade det barnamatstomatsoppa och jag tänkte att ”fan nu sket det sig, nu har jag jobbat i 30 timmar med den här såsen och allt sket sig”. Men jag lät den koka vidare en stund och fortsatte dagen efter med att tillsätta (såsen mätte cirka 1,5 liter) 1 liter buljong (det sista jag hade kvar) för att låta det reducera ytterligare. Vid lunch hade jag i två dl sherry (torr) och nu i eftermiddags hade jag en halvliter djupt brun såsbas som verkar helt okej, fulladdad med smak. Jag har fryst inte den i små burkar och hoppas kunna nyttja den hyfsat snart för att veta om det är nåt att ha. Å andra sidan lär jag inte koka min halvglass själv igen, för mycket jobb och touch of tastes kalvfond funkar bra.

7 kommentarer leave one →
  1. Oscar permalink
    2010/03/28 16:17

    Testar just nu att laga demi glace. Mitt recept verkar lite annorlunda än ditt, men espagnole-såsen är i alla fall inne i barnmats-tomatsoppefasen nu. Hoppas på samma återhämtning här🙂

    • 2010/03/28 18:37

      kul! sjukt användbar och dryg, jag har fortfarande kvar. sysslade med nåt liknande i helgen, men demi glace är bättre och jag kanske hoppar på det igen trots allt.

      • Oscar permalink
        2010/03/28 19:16

        Nu är den klar, och den bättrade sig på slutet. Ser fram mot att få användning för den. Jag tycker inte arbetsinsatsen var så farligt stor. 26 timmar från start till mål visserligen, men rätt stor del av den tiden gjorde jag annat. Dessutom skulle man kunna dela upp det i buljongkok och såskok, och ta det på olika helger.
        Återstår ändå att se om det var värt jobbet.

  2. 2010/03/29 09:21

    man vänjer sig vid att ha i frysen, så jag tror jag tycker det är värt det

Trackbacks

  1. Om nu nån undrar « Griskindspatrik
  2. Flamberad njure med fänkål och anis « Griskindspatrik
  3. Det är faktiskt rätt enkelt « Griskindspatrik

Kommentera

