Skip to content

Makrill i paradiset

2012/07/03

Jag äter bara makrill en gång om året. På den ö jag kallar mitt paradis, Sydkoster utanför Strömstad i norraste Bohuslän. Jag är inte mycket för polariserande, men den person som kallar Östersjön havet eller Vaxholm skärgården har aldrig varit i norra Bohusläns yttre övärld. Det är en helt annan grej. Inte jämförbart. Nåväl, här äter jag min makrill. Ett sätt är gravad, som farmor gjorde den och mamma gör den. Whisky till.

Ett annat sätt är stekt.

Som tonåring jobbade jag på färjorna ut till Kosteröarna och mitt första år, på Svanö, tillsammans med en fiskarson. Hans pappa brukade slänga upp ett gäng makrillar på däck strax före lunch. Makrill ska vara färsk och färskare än så går inte att hitta. Stefan, fiskarsonen, stekte dem rätt och slätt i pannan. Bortskämd, jag?

Riktigt den lyxen har jag inte nu, men eftersom makrill faktiskt rör sig i vattnet så här års går det ju att dörja och i bland till och med dra upp med spö. Lade dock inte i båten förrän i dag. Tur då att det finns en fiskaffär på ön. Den är normalt inte toppen, det mesta tas in från annan håll och mycket är allt annat än hållbart. Men makrillen fiskar de själva eller köper från folk på ön. Pinfärsk alltså. Och schyst.

Så jag tar ur den, sköljer, saltar, lägger dill i bukhålan, steker i ugn med grädde och smör på 200 grader. Eller i panna på spisen. Världens enklaste. Eller saltar och penslar med olja och grillar hastigt. Också världens enklaste.

Inga bilder, men ni får tro mig, det är himmelskt. Riesling till.

No comments yet

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 803 andra följare

