Skip to content

Liksom het cassoulet på lammrevben på kanske indiskt vis, eller i alla fall med garam masala

2012/05/09


Lammrevben är rätt knepiga faktiskt. Inte mycket kött, rätt mycket ben och en del fett och hinnor. De papprigaste hinnorna ska normalt vara borttagna av slaktaren. Lite som slaksida. Från get. Därför är det inte konstigt alls att den här boken Odd bits som jag har beskriver en linsgryta med lammrevben. Riktigt god är den även om jag faktiskt trodde den skulle bli för ”kryddig” som i för många kryddor och för mycket kryddpeppar. Eller som i lite sanding. Men så blev det inte. Det blev gott.

Lite på en höft då. Jag har nästan dubblat köttet i förhållande till receptets kryddmängd. Och jag orkade inte gå ut och köpa spenatblad eller färska lagerblad.

Ska ha i:

  • 6 dl torkade vita bönor, blötlagda över natten (jag köpte av märket Bönmästaren)
  • Nästan 2 kg lammrevben, skurna i bitar, en bit per ben liksom
  • 3-4 msk ister (och med ister menar jag utvunnet som jag har i en burk i kylen, men jag kan rekommendera märket Istermästaren)
  • 2 msk garam masala (jag har gjort själv, men även märket Garammasalamästaren är bra)
  • 2 tsk korianderfrön, finstötta
  • 2 tsk kryddpeppar, finstött
  • 2 tsk gurkmeja, mald
  • 1 tsk chilipulver
  • 5 dl lamm- eller grönsaksbuljong (Buljongmästarens är bra)
  • 2 kryddnejlikor
  • 1 lök, delad i två
  • 3 vitlöksklyftor, KROSSADE
  • 2 små torkade thaichilifrukter
  • 2 lagerblad
  • En massa koriander, hackade
  • 1 citron

 

Gör:

Bönor i kastrull. Täck vatten. Koka upp. Lugnt och fint. Skumma. Sjud 10 minuter. Häll av men spara vattnet. Ställ åt sidan. Ugn 150 grader. Celsius. Bryn lammbitar några i taget i gryta med 1 msk  ister. Lägg åt sidan. Det blir mer och mer fett i grytan eftersom bitarna är rätt feta i sig, men ha i mer om det behövs. Klart? Sänk värmen. Kryddor utom nejlika i grytan. Rör runt ordentligt. Höj värmen. Buljong. Skrapa. Nejlika i lök. Grytan. Vitlök. Pepparfrukt. Lagerblad. Salt. Kött. Bönor. Grytan. Komplettera med bönvatten om det inte täcker. Ugn. 2 timmar. Eller längre. Köttet ska lossna från benen. Kolla regelbundet så att bönorna ligger i vätska. Toppa med hackad koriander. Citronjuice. Citronskal.

Ät och må fint.

 

Lammet var från Dalängarna. Framöver kommer bitar från lamm jag styckade själv på T&J.

No comments yet

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 802 andra följare

