Skip to content

Carnitas – två (2) varianter (del 3)

2011/01/23

Detta har hänt: Patrik lät de marinerade fläskbitarna (bog och karré) hänga i ugnen i 3 timmar och kylen 1 dygn.

Jag tycker alltid att det svåraste steget vid långlagning är det sista, det när jag ska både få ihop ett vettigt inlägg och en delikat (men visst fick jag väl använda det ordet nån gång?) måltid. Det är svårt eftersom det alltid ska fixas så mycket mer i närheten av att jag ska äta. Det ska lagas mer,det är mer tidskritiskt.

Just den här rätten är rätt lätt i slutfasen, men idag lagade jag säkert ytterligare 7 maträtter samtidigt som jag hanterade mina carnitas. Det blev lite stressig, men färdigt i tid och storartat gott. Den ena satsen blev magnifik (karrén) och den andra blev jävligt god och intressant (bogen), men inte som jag tänkt mig.

Egentligen är det inte så mycket att säga: båda satserna kött delades i mindre bitar och fick går vid lite högre värme (200) i ugn tillsammans med nån deciliter av sitt fet/buljong. Sen silades de av för att inte drypa. Jag tror det får räcka som recept för den här gången. Det jag ville uppnå var kött med rostade kanter, men mjukt innandöme.

Jag delade tyvärr bogen i lite för små delar så den blev liksom krispig och kanske till och med torr. Det gjorde mindre eftersom den blev dödens god i alla fall (lite åt jerky-hållet fast trådig på ett rostat sätt) och eftersom jag hade den i tortillas med andra tillbehör. Väldigt populär blev den.

Tips ändå: vid sluttillagningen är det bäst att dela i inte för små bitar,det kan du göra vid serveringen.

Karrén blev bara perfekt, som en riktigt lyckad pulled pork med annan smak.

Nån bild kan jag erbjuda.

Det är efter sådana här måltider jag känner att grisen är det godaste djuret (hur mycket jag än älskar biffen, böffen, flanksteken, burgaren och oxsvansen).

Slutligen vill jag rikta ett stort tack till Gitto som pekade mig i rätt riktning.

Carnitas är är livet.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 803 andra följare

