Skip to content

Carnitas – två (2) varianter (del 1)

2011/01/20

Det var såhär:

Lisa skrev för jättelänge sedan att hon lagade carnitas för det var nån mexikansk släkting på ingång. Hon refererade till carnitas-recept nummer 1, det fantastiska inlägget av en David Lebovitz (jag skulle lätt kunna tänka mig att heta David Lebovitz), men skrev knappt något recept själv. Inget jag kunde hitta i alla fall. Det kanske inte blev bra.

Vidare.

Margit Richert (uttalas [rikkert] har jag fått höra, ej att förväxlas med Richter), allas vår Gitto, twittrade om att göra carnitas på skinka (fel visade det sig, skulle vara bogbladsstek, förstås) från fingris. Hon kommer säkert att blogga om det snart, det är jag övertygad om. Dock att hon inte gjort det än.

Häromdagen/veckan/sisten skulle Gustav och jag på bio. Vi snabblunchade på La Neta.

I helgen kommer min mexikanska östgötska svärmor på besök.

Och.

Så jag tänker laga till maträtten som skulle kunna kallas stekt rillettes på mexikanskt vis eller orökt men stekt pulled pork. Kanske finns en relation till rillons också.

Du kan själv googla vad ordet carnitas betyder.

Två (2) varianter och visst har jag hämtat inspiration från David Lebovitz, men även Bruce Aidell (inte lika sugen på att heta Bruce Aidell) och en hel massa andra ställen. En på karré och en på bogbladsstek. En med lime och en med apelsin . Jag använder vad fett jag har hemma vilket blir en blandning av ankfett och olivolja. Hade jag haft ister hade jag naturligtvis använt det.

Jag valde att inte rimma fläsket ett par dygn i förväg, jag brukar aldrig bli nöjd med för mycket salt och gillar oftast det färska fläsket bättre. Däremot tänkte jag att en stark torrmarinering med andra kryddor kunde vara trevligt. Lite lätt rimning i enlighet med några recept. Andra utesluter den helt. Från ikväll och till när jag börjar med nästa steg. Jag minskade mängden salt ordentligt i förhållande till recepten som hade rimning och lade till lite sötma.

Har – dag 1:

  • Knappt 1 kg fläskkarré
  • Drygt 1 kg bogbladsstek utan ben (Måttlig som jag är tycker jag att ca 2 kg kött är lagom för 3 vuxna och 1 barn.)
  • 2 tsk salt
  • 3 tsk farinsocker
  • 2 tsk stött spiskummin
  • 1 tsk anchopulver
  • 1 tsk kajenn

Gör – dag 1:
Dela köttet i rejäla bitar (5 cm tjocka). Bland salt och socker. Ta hälften av och gnid in i bogfläsket. Blanda den andra hälften med spiskummin, anchopulver och kajennpeppar. Gnid därefter in karrén med den andra numera förstärkta hälften. Lägg det ingnidna köttet i påsar och kylskåpa.

Jag tänkte först att jag skulle vara sådär seriös som jag brukar vara och publicera allt när jag är klar och har testat. Kunna säga: Jaha, där ser ni hur man gör. Men, nej, lite i taget.

Ska bli intressant att se vad som händer.

5 kommentarer leave one →
  1. 2011/01/20 09:33

    Fast inte från Solberga. Från K:s grisuppfödarkompis. Och det är helt jävla divine gris.

    Ska göra Carnitas den 10 februari. Så då blir det bloggat.

    • 2011/01/20 10:04

      Konstigt med Solberga. Jag ändrar. Och tack för inspiration!

  2. 2011/01/20 21:50

    Så lite, inspiration är så kul att få stå för.

    Varför det uttalas Rikkert har jag ingen aning om. Men jag får väldigt ofta heta Richter, och jag tycker det känns så fånigt och småaktigt att rätta folk. Samtidigt skär det verkligen i mina öron.

Trackbacks

  1. Carnitas – två (2) varianter (del 2) « Griskindspatrik
  2. Carnitas – två (2) varianter (del 3) « Griskindspatrik

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 803 andra följare

