Skip to content

Om-du-har-sönderkokt-lamm-curry

2010/12/29


Jag fick lamm av min syster. Stekar och bogar och sadlar.

Och en glassburk full med sönderkokta lammbitar i buljong. De brukar göra så, lägga alla ben i en gryta (med vatten och sånt antar jag) och koka till köttet lossnar, slänga benen och frysa kött och buljong.

Jag fick en sådan alltså. Passar bra till curry tänkte jag. Hade dessutom en nyligen mald laddning currykryddblandning. Funkar till sill, funkar till lamm.

Så jag stekte en skivad lök och två skivade vitlöksklyftor tillsammans med 2 msk currypulver i ghee och olja tills löken var liksom genomskinlig och lite lite brun.

Jag tillsatte en burk krossade tomater och lät det hela sjuda i runt halvtimmen.

Därefter lade jag till lamm och buljong och lät det hela värmas ordentligt. Det blev lite rinnigt, men det beror ju främst på att buljongen var rinnig, kunde ju silat av och koka ihop innan jag tillsatte den om jag velat.

Fet yoghurt är gott i och till.

No comments yet

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 803 andra följare

