Hoppa till innehåll

South Carolina Pulled Pork, jag glömde visst förklara

2010/10/30

Jag tillbringade större delen av en rätt kall sensommardag (eller om det var tidig höst) på vår gård. Rökagrillabarbecua en fläskkarré till pulled pork i världens minsta Weberrektangel. Enligt recept i Cook’s Illustrated. Jag livetwittrade grejen också. Det var ingen succé. Twittrandet alltså (nu är tweetsen dessutom borta verkar det som). Fläsket var sjukt nice som vi säger på tre trappor. Konstigt med senap och grejer. Helt annorlunda mot tidigare prövade versioner. Starkare på ett annat sätt. Gott dock.

Det där var en början. En annan början som jag kom på idag några dagar senare är:
Vi vet alla hur pulled pork smakar. Vi har alla lagat den enligt Lisas recept. The original. Nä, nu fånar jag mig. Vad jag lade märke till när jag åt en pulled pork-macka på Bubba’s diner i San Anselmo, den finaste lilla sömniga staden i Marine County med hundra restauranger, gubbfeta cyklister och eget kafferosteri. Vad jag lade märke till var att pulled porken d’är var så jävla varm och inte sådär rökig som jag fått för mig att den ska vara. Den var mild och den var väldigt varm. Milkshaken var god också. Milkshake jordgubb är gott.

Jaha, det var en början till. Inte så viktigt. Hur gör man? Pulled pork?
Obs! nedan helt enligt Cook’s Illustrated, men på svenska och på mitt sätt att skriva.

Och här kommer receptet:

I stora drag:

  1. blanda en kryddblandning
  2. gnid in (en del kallar en kallar det rubba, jag anser att det är rätt fånigt, men som jag sa till Veronica idag, varför gnälla på sånt, det påverkar ingen menligt) en stor bit fläskkött med ett kryddblandingen
  3. låt den sålunda ingnidna fläskbiten ligga i kylen upp till dygn
  4. varmrök/bbq:a fläskbiten i en liten webergrill, modell rektangel (Cook’s går in i detalj på detta, jag bara säger att jag grillade indirekt med jack daniels-flisor som jag så himla snällt fick låna av en granne, eller låna, jag lämnade tillbaka det som blev över) i 2 timmar (det är det här som är grejen för Cook’s, man ska inte behöva hänga vid en grill i tusen och en natt)
  5. gör en bbq-sås
  6. värm ugnen till 175 grader och låt fläskbiten gå klar i den tillsammans med lite bbq-sås (tar uppemot 3 timmar till)
  7. dra isär (jag har lyssnat en del på country och vet därför att pulled på engelska blir dragen på svenska, inte i betydelsen full utan mer som i isärdragen, alltså) fläskbiten
  8. blanda med bbq-såsen
  9. servera med inlagd gurka (ja, jag vet, det heter picklad på svenska, men jag har lyssnat på country)

I det här fallet var det alltså South Carolina Pulled Pork och den är kännetecknad av att den delvis nyttjar senap som smaksättare.

Kryddblandningen således:

  • 3 msk senapspulver
  • 1,5  msk farinsocker
  • 2 msk salt
  • 2 tsk mald svartpeppar
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 krm kajenn

Kött lämpat för pulled pork är bog eller karré.

Kött:

  • 2-2,5 kg fläskkarré

Mer senap i såsen.

Bbq-sås:

  • 1,25 dl gul senap av amerikansk (typ French’s)
  • 1,25 dl farinsocker
  • 0,5 dl ättikssprit (lite lurigt det här, inte helt klar över vilken ättiksyraprocent som gällde, dutta i och smaka av vartefter)
  • 2 msk worcestershiresås
  • 1 msk hot sauce (det finns en hel del såna på kolonialvaruhyllorna i de flesta svenska butiker,stark så helt enkelt, men inte tabasco som är lite syrligare)
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk mald svartpeppar

Bilderna är ju mögiga både för att de är suddig iPhone-bilder och för att de är på fel ledd. Mouse-over ger bildtext.

6 kommentarer leave one →
  1. 2010/10/31 11:08

    Själv tycker jag att bråkat är en rätt fin översättning på pulled (Jens Linder använder det någonstans i Långkok). Bråka enligt SAOB: göra (ngt) till föremål för behandling (sönderbrytande l. söndersmulande l. ältande o. d.) i syfte att förädla detsamma.

    • 2010/10/31 11:39

      Och jag tycker inte man behöver översätta maträtter alla gånger i alla fall inte om det inte finns ord för helheten redan. Man får ju liksom inte hela betydelsen av pulled pork bara genom att kalla den bråkad, t.ex. missar man bbq-aspekten (okej, det finns säkert versioner, som inte grillas i en rökig atmosfär). Men visst jag skulle kunna skriva att man ska bråka köttet när den tas ut ur ugnen.

      Om någon undrar vad pulled pork är kan man ju alltid förklara det genom att använda ordet bråka, men då blir det längre och man måste förmodligen förklara ordet bråka med ordet dra isär.

      Och ”rub” är ju verkligen lika med ”gnida”.

Trackbackar

  1. Cook’s traditionella pulled pork « Griskindspatrik
  2. Cook’s pulled pork « Griskindspatrik
  3. Snabb fredagsmiddag – fläskkarré i skivor « Griskindspatrik
  4. America’s Test Kitchen presenterar en officiell version av ett här tidigare återgivet pulled pork-recept « Griskindspatrik

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 802 andra följare

