Skip to content

Flamberad njure med fänkål och anis

2010/02/02

Lättlagat, billigt och gott. Idén om fänkål och anis kommer i det här fallet från Christer Lingström och det här receptet, men det är rätt standardmässigt egentligen så:

Behöver:

  • 1 njure
  • 3 dl mjölk
  • 1 schalottenlök
  • 1 msk fänkålssmör
  • ½ dl konjak (eller annan brandy)
  • 1 nypa anis
  • 2 msk crème fraiche
  • 2 msk vispgrädde
  • demi-glace
  • 2 pressade klyftor citron

Gör:

Låt njuren dra 30 minuter i mjölken om du är känslig. Jag gillar njursmak så jag tycker inte det är direkt nödvändigt, men valde att testa ändå. Torka av. Peta bort talgen och smält den i ugnen till en annan dag. Skiva njuren i centimetertjocka bitar. Hacka löken. Stek löken och njurbitarna i smöret på mellanhög värme. 4-5 minuter. Häll på konjaken och bränn av. Bra tips från CL: håll inte pannan under fläkten. Det gjorde jag en gång och kolfiltret smälter rätt lätt, liksom. Krydda och i med grädde och crème fraiche (jag hade alltså lite över, det går precis lika bra med enbart grädde). i med demi-glace. Sjud 5 minuter. Smaka av med citron. Ät med stekta rotsaker och ärtor.

Gott!

5 kommentarer leave one →
  1. 2010/02/02 23:27

    Att inte ha fläkten på är ett bra råd. Att ta pannan av spisen när man just flamberar är också ganska bra. Första gången jag skulle flambera så gällde det crepe suzette. Jag trodde att det skulle brinna med en beskedlig låga några sekunder sådär.
    Som alltid när jag friterar etc., så hade jag lagt fram blöt handduk och lock (bara för att – jag intalar mig att då händer inget) sen tände jag på. Och det var ingen beskedlig låga. Inte var det några sekunder heller. Det blev gott och en erfarenhet rikare ;)

  2. 2010/02/03 12:36

    Fänkålssmör. Det låter som något som borde testas.

    • 2010/02/03 14:29

      ja, fänkålssmör är väldigt gott, jag fick idén från nån artikel om dario cecchini (fett och fänkl), krossa svartpeppar, krossa fänkålsfrön, blanda med rumsvarmt smör, ät med biff

Trackbacks

  1. Dagens torsdagsmiddag « Griskindspatrik
  2. Dagens torsdagmiddag « Griskindspatrik

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 802 andra följare

