Skip to content

Typ garam masala i ett vanligt svenskt kök

2009/11/25

Om du inte har tillgång till alla svarta spiskumminar eller kardemummor, är det här ett superalternativ till tråkiga livsmedelsaffärsburkar. Kan användas till allt.

Och med ”vanligt svenskt kök” menar jag kök i Sverige vars kryddor nästan enbart inhandlas på COOP/Vi/ICA (Nigella? Fått i present?).

EDIT: Har för övrigt gjort garam masala förut, men utan bilder och som Jessica så klokt förklarar nedan, det finns en miljard recpet och det ska alltså vara kryddor som gör kroppen ”varm” (betyder det kåt?), jag tror garam masala betyder typ het kryddblandning, men om man bara har ”kalla ” kryddor går det också bra och så vidare och så vidare.

Garam masala ungefär:

1 msk kardemummafrön

1 tsk svartpeppar

1 tsk kryddnejlikor

drygt ½ tsk nigella

drygt ½ tsk spiskummin

en bit kanel

en tredjedels muskotnöt

ett lagerblad

Krossa kryddorna lätt i en mortel (inte nödvändigt)

mal dem i kaffekvarnen (förslagsvis rengjord)

sådär ja!

6 kommentarer leave one →
  1. 2009/11/25 13:46

    Nu vet jag vad jag ska göra i den gamla kaffekvarnen jag stal av mina föräldrar nyligen :).

  2. 2009/11/25 15:50

    Hurdå fusk? Det finns ju hur många recept på garam masala som helst. Det ena säger att det måste vara si, det andra måste vara så.
    Samma sak med en annan blandning, ras el hanout. *Gaaasp*. Gjorde du den UTAN rosenknoppar??!”
    Jag anar att jag lär få ruttna i helvetet för att jag gjorde

    • 2009/11/25 15:57

      @jessica: du och jag vet ju det där, jaf försökte bara vara sådär lite halvfalskt ödmjuk, men samtidigt ironisk, kanske borde jag länkat till tidigare inlägg, ja, det borde jag, jag fixar

    • 2009/11/25 16:04

      jag har bara lavendelknoppar i min razelnutt!

  3. 2009/11/25 17:59

    Se där, du gör mig sällskap i helvetet!! ;)
    Det finns numera rosenknoppar på några kryddställen. Om det nu måste vara rosenknoppar.

Trackbacks

  1. Liksom het cassoulet på lammrevben på kanske indiskt vis, eller i alla fall med garam masala « Griskindspatrik

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 803 andra följare

